Página Activitats

Serra Son Torrella (27) veure ses fotos veure video track

Fecha: 8-juny-2013
Circular: Si
Recorregut total: 10,5 Km.
Grau de dificultat : Alta
Duració total : 10 h.

##

SERRA DE SON TORRELLA INTEGRAL I PENYAL XAPAT

SERRA DE SON TORRELLA - COMA DE N ’ARBONA

En aquesta excursió realitzarem el recorregut integral de la Serra de Son Torrella, des dels voltants del Portell de sa Costa, fins a la Coma de n’Arbona. La longitud del recorregut és de l'ordre dels 4 km, gaudint al llarg del mateix de panoràmiques espectaculars tant del Vall de Sóller, Coma de Son Torrella, Serra de*Cúber, Penyal dEs Migdia, Puig Major, Puig de ses Vinyes, Massanella, etc.

Iniciem el recorregut en els voltants de la boca nord del túnel de Monnàber en les proximitats del quilòmetre 37 de la carretera Ma.-10, on podem deixar aparcat el cotxe. Travessem el túnel de Monnàber en direcció a la Base Militar (ES) i als 5’ aconseguim la boca sud. Immediatament després de la sortida hem de saltar la barrera metàl·lica que tenim a la dreta per el botador de ferro (WP 1). Una vegada superada la barrera avancem pel camí que, amb adreça SW, travessa la Coma de Son Torrella. Els pendents, tant en pujada com en baixada són moderades, dominant el terreny pla. Trobem alguns rotllos de sitja i als 12’/13’ arribem a un portell (WP 2). Continuem pel camí amb pujada lleugera, deixant una caseta i un pou a l'esquerra i als 14’/15’ arribem a un encreuament (camí des de l'esquerra) (WP 3). Seguim a la dreta cap al serral que veiem enfront de nosaltres al capdamunt. Poc abans de l'encreuament desenganxem a un xot que havent travessat la reixeta rectangular, les banyes li impedien treure el cap. Immediatament després del seu alliberament va córrer vessant a dalt a la trobada de la seva mare que estava en els voltants (afortunadament aquest no tenia cap pota trencada com ens va ocórrer fa un parell d'excursions amb un altre xot).

Continuem per una senda amb pendent mitjà i als 7’ arribem al serral (WP 4), tenint a la nostra dreta (W) el Portell de sa Costa. Des del serral ens dirigim cap a la dreta (N), camp a través i amb pendent mitjana/forta cap a la cresta de la Serra de Son Torrella. Després d'uns 4’ d'ascens, arribem a la base de la mateixa, ascendint sobre roca fins a la cresta que aconseguim en 3’ (WP 5). A partir d'aquest punt anem a recórrer la cresta amb adreça NE, amb altures que oscil·laran entre els 960 m i els 1.123 de sa Regana. En el recorregut per la cresta hem de prestar especial atenció a la seguretat, doncs trobem boira, vent i alguns moments de pluja, afortunadament sobre les 14 hores van desaparèixer els núvols ( amb dues hores de retard segons les prediccions dels nostres bruixos) i vam poder gaudir d'unes panoràmiques especialment netes a causa del fort vent que havíem tingut fins llavors i que va continuar de manera intermitent.

Iniciat el recorregut per la cresta, als 23’/25’ arribem a una paret de va partió (WP 6), la saltem i als 15’ arribem a una esquerda en la cresta (WP 7), la qual cosa ens obliga a realitzar un rápel d'uns 20 m. o bé descendir pel vessant dret, per remuntar de nou fins a la cresta. (El punt en el qual hem d'efectuar el rápel està convenientment equipat). Després del rápel continuem per la cresta buscant el recorregut més segur al llarg de la mateixa. Als 17’/18’ nafrem a un petit cim (WP 8), descendint cap a un colladet (WP 9), en el qual hi ha una reixeta que hem de travessar per dirigir-nos cap al Penyal Xapat que tenim a l'esquerra (W). La baixada cap al Penyal és fort al principi, posteriorment mitjana, hem de realitzar un petit desgrimpada i posteriorment baixada forta i mitjana, arribant als 12’/13’ a la base del Penyal Xapat (WP 10). Des de la base ascendim als seus cims i podem explorar l'esquerda que els separa.

De nou hem d'ascendir fins a la cresta, amb pujada forta/molt forta, realitzant una petita grimpada als 3’ (WP 11). Continuem ascendint amb pendent fort/mitjana i als 3’ arribem a un coll amb dos pins (WP 12). Continuem cap a la cresta i després de 6’ d'ascens amb pujada forta/mitjana i fort, arribem al serral des del qual havíem iniciat el descens cap al Penyal Xapat. Una vegada en la cresta, continuem amb direcció NE i el terreny presenta característiques similars a la primera part del recorregut de la mateixa. Als 4’ arribem a una paret de va partió (WP 13). Els pendents varien passant de forts a mig fer i fins i tot algun tram amb pendent lleuger. Després de 10’ arribem a un nou cim (1.079 m) (WP 14) de les moltes que anem trobant en el recorregut. Continuem buscant sempre el millor itinerari, normalment per la cresta, contemplant panoràmiques espectaculars sobre el Vall de Sóller, Penyal des Migdia, Puig Major, etc. Als 17’/18’ des de la cresta descendim cap a les alzines que tenim a la dreta, amb pendent fort i de nou, als 4’, ascendim cap a la cresta per un tàlveg estret que tenim a l'esquerra, aconseguint als 2’ un coll situat en la cresta (1.035 m) (WP 15). Prosseguim amb pujada forta i fort/molt forta per aconseguir als 3’ un nou cim (1.075 m) (WP 16). Descendim per la cresta amb pendent mitjana/forta. En aquest tram passem sobre el túnel de Monnàber que hem travessat a l'inici de l'excursió. Continuem per la cresta buscant el recorregut més “adequat” i als 8’ deixem unes alzines a la nostra dreta procurant mantenir l'altura (WP 17). Seguim crestejangto amb algun tram “delicat”, i després d'uns 16’/18’ arribem a un punt en què alguns van passar a “cavall” sobre la cresta, un parell de metres, doncs la seva morfologia així ho aconsella (Pas des Cavallet) (WP 18). Als 4’ arribem a un punt en el tenim dues alternatives: descendir a l'esquerra (salt equipat: rápel de 6 m.) o seguir fins a l'extrem de la cresta (salt equipat: rápel de 20 m.) (WP 19).

Una vegada efectuat el*rápel seguim amb direcció NE per reprendre de nou la cresta en direcció a sa Regana. Descendim la bretxa pel costat dret i continuem, camp a través, al principi planejant i després amb pujada lleugera, arribant als 2’ al serral (WP 20). Continuem cap a la cresta (fita), al principi amb pujada lleugera, posteriorment mitjana i finalment fort, arribant als 4’ a la paret de roques (esquerra). De seguida veurem a l'esquerra un canal pel qual podem pujar, realitzant algunes petites grimpades; finalment seguim amb diagonal dreta i arribem a la cresta (WP 21) als 9’/10’ d'haver arribat a la base de la paret de roques. Una vegada en la cresta continuem el seu recorregut amb pujada mitjana i als 2’ realitzem una petita desgrimpada a l'esquerra (WP 22), amb baixada forta/molt forta, una vegada superada el cim de sa Regana (1.123 m). Als 3’ arribem a un serral (WP 23) i iniciem a continuació una pujada forta que passa a forta/molt forta, arribant de nou, als 9’/10’ a la cresta (WP 24). Seguim per la cresta amb pujada mitjana/forta i després de 3’ arribem a un nou cim (1.176 m) (WP 25).

Seguim crestejant ja sigui amb pujades i baixades mitjana o mitjana/forta i fins i tot planejant. A lloa 5’/6’ arribem a una fita (WP 26) (ens indica una possible baixada a la Coma de n’Arbona (esquerra), però continuem per la cresta amb pujada forta/mitjana. Als 2’ iniciem un planeig que després de 7’/8’ ens situa en el coll en el qual s'inicia, a l'esquerra, la Coma de n’Arbona (WP 27). Travessem la reixeta i iniciem el descens pel camí amb pendent mitjana/forta i en zig-zag, deixant als 11’/12’ les restes d'una barraca de nevaters (dreta) (WP 28). 2’ després passem al costat d'un pou de neu” (WP 29) i després de 9’/10’ de descens arribem a les restes d'una nova “barraca de nevaters (dreta) (WP 30). En amb prou feines 1’ arribem a el pou de neu junt a la paret rocosa amb una espectacular heura (WP 31). Després de 9’/10’ de descens arribem a la Font des Coloms, de l'amb prou feines brolla un fil d'aigua. Prosseguim el descens, arribem a la pineda i després d'uns 15’ de baixada arribem a la carretera (WP 32) Ma.-10. Seguim a l'esquerra amb pujada mitjana/forta i després de 6’/7’ d'ascens arribem als voltants de la boca nord del túnel de Monnàber on havíem deixat aparcat el cotxe (WP 33) a l'inici de l'excursió.

Recorregut total: 9’97 kms
Cartografia: Mallorca Tramuntana Central. Escala 1:25.000. Editorial Alpina (2013/2014).
És aconsellable consultar el mapa amb l'itinerari alhora que es llegeix la descripció del recorregut.
Material d'escalada: 1 corda de 40 m.